Salgsvilkår
Innledning
Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen. Salgsbetingelsene er utarbeidet og anbefalt av Forbrukertilsynet. For en bedre forståelse av disse salgsbetingelsene, se Forbrukertilsynets veileder her.
1. Avtalen
Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt på nettsiden og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning. Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.
2. Partene
Selger er Kjøretøydata SA
Org.nr. 926 362 666
kontakt@regnr.no
Tlf. +47 47 80 80 85
og betegnes i det følgende som selger/selgeren.
Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.
3. Pris
Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære. Ved inngåelse av abonnement vil den oppgitte prisen bli belastet kjøper månedlig, i henhold til vilkår presentert før bestillingen. Deretter vil det oppgitte beløp belastes månedlig frem til avtalen sies opp. For informasjon om oppsigelse – se punkt: «Oppsigelse av avtale».
4. Avtaleinngåelse
Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.
Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren på nettsiden eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.
5. Oppsigelse av avtalen
Ved kjøp av abonnement er det ingen bindingstid. Avtalen om faste betalinger (månedlig trekk via Vipps) kan når som helst sies opp av kjøper. Dersom du ønsker å stoppe abonnementet og avslutte videre betalinger, kan du gjøre dette direkte i Vipps-appen under «Faste betalinger», eller ved å kontakte oss på e-post kontakt@regnr.no. Oppsigelsen gjelder fra og med starten av den neste betalingsperioden og påvirker ikke allerede gjennomførte betalinger.
6. Betalingen
Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen. Varen er digital, det vil si at den anses som mottatt samtidig som den anses sendt fra Selgeren. Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes og mottas. Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen utstedt ved forsendelse av varen. Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er på 14 dager fra mottak. Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.
7. Levering
Varen er digital og leveres umiddelbart etter kjøpet, med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene. Den anses som levert samtidig som den er gjort tilgjengelig for kjøper på avtalt måte (f.eks. via nedlastning, fremvisning på nettside, SMS eller annen digital distribusjon).
Dersom kjøper ikke mottar varen, og dette skyldes forhold på selgers side, skal ny digital vare sendes. Dersom den ikke lar seg sende og motta, skal beløpet refunderes.
8. Risikoen for varen
Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller hans representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.
9. Angrerett
Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.
Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.
Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).
Angrefristen begynner å løpe:
- Ved kjøp av enkeltstående varer: dagen etter varen(e) er mottatt.
- Ved abonnement: dagen etter første forsendelse er mottatt.
- Ved flere leveranser: dagen etter siste forsendelse er mottatt.
Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke informerer om angrerett og angreskjema før avtaleinngåelsen. Hvis selger gir denne informasjonen innen disse 12 månedene, utløper angrefristen 14 dager etter at kjøperen mottok informasjonen.
Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren senest 14 dager etter at melding er gitt. Kjøper dekker returkostnader, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å informere om det.
Kjøper kan teste varen forsvarlig for å fastslå art, egenskaper og funksjon. Ved bruk utover dette, kan kjøper bli ansvarlig for eventuell verdireduksjon.
Selgeren må tilbakebetale kjøpesummen uten unødig opphold, og senest 14 dager etter at selger fikk melding om angrerett. Selger kan holde tilbake betalingen til varen er mottatt eller dokumentasjon på retur er gitt.
10. Forsinkelse og manglende levering
Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).
Oppfyllelse:
Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.
Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving:
Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist. Hvis levering fortsatt uteblir, kan kjøperen heve kjøpet.
Kjøper kan også heve kjøpet umiddelbart dersom selger nekter å levere, eller dersom levering til avtalt tid var avgjørende og selger ble informert om dette.
Krav om heving må fremsettes innen rimelig tid etter at kjøper fikk vite om leveringen.
Erstatning:
Kjøper kan kreve erstatning for tap som følge av forsinkelsen, med mindre selger kan bevise at forsinkelsen skyldtes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne forutsees, unngås eller overvinnes.
11. Mangel ved varen
Hvis det foreligger en mangel ved varen, må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 måneder fra mangelen ble oppdaget. Reklamasjon kan senest skje to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er fristen fem år.
Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes kjøperen, kan kjøper i henhold til forbrukerkjøpsloven kapittel 6 holde kjøpesummen tilbake, kreve retting eller omlevering, kreve prisavslag, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Reklamasjon bør skje skriftlig.
Retting eller omlevering
Kjøperen kan kreve at mangelen rettes eller at ny tilsvarende vare leveres. Selger kan motsette seg dersom gjennomføringen er umulig eller medfører urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal skje innen rimelig tid, og selger har normalt ikke rett til mer enn to forsøk.Prisavslag
Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom mangelen ikke blir rettet eller varen ikke blir omlevert. Prisavslaget skal reflektere forskjellen mellom verdien i mangelfull og kontraktsmessig stand. Ved særlige grunner kan det settes ut fra mangelens betydning for kjøper.Heving
Kjøper kan heve avtalen dersom mangelen ikke er uvesentlig og verken retting eller omlevering skjer innen rimelig tid eller er mulig.12. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold
Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren, kan selgeren i henhold til forbrukerkjøpslovens kapittel 9 holde varen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen, kreve erstatning, renter og gebyr.
Oppfyllelse
Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøper betaler. Hvis varen ikke er levert, mister selgeren retten hvis han venter urimelig lenge.Heving
Selger kan heve avtalen ved vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold. Dette gjelder ikke dersom hele kjøpesummen er betalt. Selger må sette en rimelig tilleggsfrist før heving.Renter og inkassogebyr
Ved forsinket betaling kan selger kreve forsinkelsesrente etter loven. Etter varsel kan kravet sendes til inkasso med påløpende gebyr.Gebyret for uavhentede varer
Hvis kjøper ikke henter varer som ikke er forhåndsbetalt, kan selger kreve gebyr som dekker faktiske kostnader. Gebyr gjelder ikke for kjøpere under 18 år.13. Garanti
Garanti gitt av selgeren eller produsenten gir kjøperen rettigheter i tillegg til de som følger av ufravikelig lovgivning. En garanti begrenser derfor ikke kjøperens rett til reklamasjon eller krav ved forsinkelse eller mangler etter gjeldende lovverk.
14. Personopplysninger
Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøper samtykker til noe annet, kan selger kun innhente og lagre de opplysningene som er nødvendige for å oppfylle avtalen. Personopplysninger deles kun videre dersom det er nødvendig for gjennomføring av avtalen eller følger av lov.
15. Konfliktløsning
Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse tvister i minnelighet. Lykkes ikke dette, kan kjøper kontakte Forbrukertilsynet for mekling på 23 400 600.
EU-kommisjonens klageportal kan også benyttes av forbrukere bosatt i annet EU-land: http://ec.europa.eu/odr.
16. Kundeservice
Vi jobber for rask og effektiv håndtering av henvendelser. Kontakt oss på kontakt@regnr.no (innen 24 timer på virkedager)
eller ring +47 47 80 80 85 (man–fre 08–16).